دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 13 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۰:۲۷:۴۸

برزخ کشتی سازهای ایرانی؛ تیغ تیز شرقی ها

باشگاه خبری فراساحل: راستی چرا غول های کشتی‌سازی شرق آسیا برای جذب کارفرماهای ایرانی خود را به آب و آتش می‌زنند؟ به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌نیوز، چند ماه پیش گروه تحقیقاتی کلارکسون در گزارشی با اشاره به اینکه کشتی‌‌سازی‌ها با کاهش تقاضا روبه رو هستند و این روند هم چنان ادامه دارد، اعلام کرد: « تمامی کشتی‌سازان امید دارند که مسیر درست برای پیشرفت و توسعه در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.» با برچیده شدن تحریم‌ها و آغاز دوران به اصطلاح پسابرجام، بازیگران اصلی این حوزه (ازجمله کشورهای شرق آسیا) چه بازاری جذاب‌تر و پرسودتر از ایران سراغ دارند؟ اما نباید فراموش کرد توجه و تمرکز بر صنعت ساخت داخل در این دوره بسیار اهمیت دارد و در صورت اهمال ضربات جبران ناپذیری بر صنعت ما وارد خواهد شد.


در همین زمینه مهندس رضا عبدالمجید کارشناس ارشد صنایع دریایی با اعلام اینکه چینیها، کرهایها و ژاپنیها کارفرماهای ایرانی را برای دریافت سفارشات ساخت کشتی و تانکر تحت فشار میگذارند، گفت: « نکته عجیب عدم حمایت صندوقها و بانکهای داخلی برای تامین فاینانس سازندههای داخلی است و کشورهای شرق آسیا برای عقد قراردادهای 50 و 100 میلیون دلاری کارفرمای ایرانی را تحت فشار میگذارند. از طرفی بسیاری در داخل به راحتی از کنار این فاجعه میگذرند و یا تلاش می کنند که آن را نبینند.» اواسط بهمن ماه امسال، گروه تحقیقاتی کلارکسونز اعلام کرد: «چین بیشترین کاهش درحجم سفارشات را لمس کرده، به شکلی که کارخانه‌های کشتی‌سازی در چین شاهد یک کاهش 46 درصدی با رسیدن به DWT 29.2 m بودند، این اتفاق زمانی رخ داد که تقاضا برای کشتی‌های فله بر به شدت کاهش یافت.» کلارکسون براین باور است که با توجه به وضعیت نابسمان بازار، چشم انداز سال 2016، افق خوش بینانه‌ای را نشان نمی‌دهد و وضعیت نابسامان بازار موجب نزول سرمایه‌گذاری در ساخت کشتی‌های جدید در سال گذشته میلادی شد.


از طرفی کشتی‌سازی‌های چینی در تیرماه امسال برای اولین بار و به مدد دولت این کشور سفارشات بیشتری را نسبت به همتایان کره‌ای، از آن خود کردند. براساس گزارش موسسه کلارکسون، تیرماه امسال میزان سفارش ساخت کشتی در دنیا سقوط 74 درصدی را تجربه کرد. لازم به ذکر است این میزان در خردادماه  158 درصد سقوط راداشت. به اعتقاد یکی از تحلیلگران کره‌ایِ صنعت کشتی‌سازی، یکی از دلایل این کاهش شدید، وضع قانون جدید برای کشتی‌سازی‌های کره ای و اجرایی شدن آن از ابتدای ماه ژولای بود که کشتیرانی‌ها را وادار به سفارش کشتی تا قبل از لازم الاجرا شدن این قانون کرد. از سوی دیگر خبرهای اخیر مبنی بر ضرر سه بازیگر اصلی کشتی سازی کره یعنی دوو، سامسونگ و هیوندایی نشان از کاهش قابلیت این کشتی‌سازی‌ها در جذب قراردادهای ساخت کشتی دارد.



  کد خبر : 1313
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :